http://mj5.persianfun.info/img/93/5/Rohani-Government/01.jpg

در دهه‌های گذشته و به‌خصوص ۸ سال دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، سنگ‌های بسیاری به درون چاه انداخته شد. آیا این انتظار ‌که روحانی بتواند همه سنگ‌ها را یک‌شبه بیرون بیاورد، انتظاری واقعی است؟ اکنون یک سال از دولت او می‌گذرد.


http://mj5.persianfun.info/img/93/5/Rohani-Government/02.jpg

در روز ۲۲ فروردین ۱۳۹۲، حسن روحانی با شعار "دولت تدبیر و امید"، و سیاست "اعتدال‌گرایی"، نماد کلید و رنگ بنفش برای انتخابات ریاست جمهوری رسماً اعلام نامزدی کرد.


http://mj5.persianfun.info/img/93/5/Rohani-Government/03.jpg

حسن روحانی در ۱۷ اردیبهشت، با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، نام خود را برای رقابت ۲۴ خرداد ثبت کرد. او با اعلام وزارت کشور با کسب ۱۸٬۶۱۳٬۳۲۹ رأی رسماً به عنوان هفتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد و روز ۱۲ مرداد کارش را آغاز کرد.


http://mj5.persianfun.info/img/93/5/Rohani-Government/04.jpg

افزایش آمار اعدام‌ها در نیمه دوم سال ۹۲ و همزمان با آن کاهش و عدم اجرای احکام اعدام در ملاعام. رشد روند اجتماعی "بخشش" و صرفنظرکردن از قصاص محکومین.


http://mj5.persianfun.info/img/93/5/Rohani-Government/05.jpg

آزادی گروهی از زندانیان سیاسی که در جریان انتخابات ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بازداشت شده بودند. ادامه بازداشت‌ها (در آخرین مورد ۱۵ ماه زندان برای محمد رضا عالی‌پیام "هالو" شاعر طنز پرداز). حمله به زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین.

 


 


http://mj5.persianfun.info/img/93/5/Rohani-Government/06.jpg

آغاز دور تازه گفت‌وگو‌های هسته‌ای با تیم جدید به ریاست محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران. "دیپلماسی لبخند"، "بازی برد، برد" واژه‌های جدید در سیاست خارجی ایران.


http://mj5.persianfun.info/img/93/5/Rohani-Government/07.jpg

تغییر موضع آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران از "من با مذاکره مخالف نیستم، ولی نسبت به موفقیت آن بدبین هستم" به :« با مسئله‌ای که سال‌های پیش نرمش قهرمانانه خواندم موافقم چرا که این حرکت در مواقعی بسیار خوب و لازم است» و « عرصه دیپلماسی، عرصه لبخند و درخواست مذاکره و مذاکره است اما همه این رفتارها باید در چارچوب چالش اصلی فهم و درک شود.»


http://mj5.persianfun.info/img/93/5/Rohani-Government/08.jpg

بعد از اینکه اعلام شد "پرونده" حصر موسوی و کروبی برای بررسی به شورای امنیت ملی واگذار شده، علی مطهری سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در این زمنیه را منتشر کرد:« جرم اینها بزرگ است و اگر امام بودند شدیدتر برخورد می‌کردند. اگر اینها محاکمه شوند حکم‌شان خیلی سنگین خواهد بود و قطعا شما راضی نخواهید بود. ما اکنون به اینها ملاطفت کرده‌ایم.»


http://mj5.persianfun.info/img/93/5/Rohani-Government/09.jpg

رئیس‌جمهور ایران در سخنرانی خود در سازمان ملل طرح "جهان علیه خشونت و افراطی‌گری" را مطرح کرد وگفت: «به جای گزینه ناکارآمد ائتلاف برای جنگ در مناطق مختلف جهان باید به ائتلاف برای صلح پایدار در سراسر جهان اندیشید». روحانی تحریم‌های قدرت‌های غربی علیه جمهوری اسلامی را "غیرعادلانه و جلوه‌ای از خشونت" خواند و گفت این تحریم‌ها "مردمان عادی را قربانی دعواهای سیاسی می‌کنند."


http://mj5.persianfun.info/img/93/5/Rohani-Government/10.jpg

روز جمعه (۵ مهر) حسن روحانی در مسیر خود به سمت فرودگاه نیویورک با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تماسی تلفنی برقرار و به مدت مدت ۱۵ دقیقه گفت‌وگو کرد. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا عصر همان روز گفت: «من اکنون با پرزیدنت روحانی تلفنی صحبت کردم.» گفت‌وگوی مستقیم بین رئیسان جمهور ایران و آمریکا از انقلاب ۱۳۵۷ ایران به بعد بی‌سابقه است.

 


 


http://mj5.persianfun.info/img/93/5/Rohani-Government/11.jpg

ادامه پرداخت نقدی یارانه به "چشم اسفندیار" اقتصاد ایران تبدیل شده است. دولت روحانی در آستانه اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها از افرادی که نیازی به یارانه ندارند خواست که برای کمک به حل مشکلات اقتصادی از ثبت‌نام برای ادامه دریافت یارانه خودداری کنند. با این حال تنها درصد کمی از دریافت یارانه انصراف دادند.


http://mj5.persianfun.info/img/93/5/Rohani-Government/12.jpg

از صبح یکشنبه ۱۳ بهمن سبد کالای مواد غذایی بین مشمولان کم‌درآمد توزیع شد، ولی ۸۷ درصد بازنشستگان و ۱۳ میلیون کارگر از دریافت این سبد محروم شدند. حسن روحانی با بیان اینکه: "مردم در دریافت سبد یارانه به زحمت افتادند" افزود: «من به عنوان رئیس جمهور عذرخواهی می‌کنم؛ این دولت اگر نقصی داشته باشد به مردم می‌گوید و از مردم عذرخواهی می‌کند، و تلاش‌مان این است که نقص‌ها را برطرف کنیم.»


http://mj5.persianfun.info/img/93/5/Rohani-Government/13.jpg

اولین سفر استانی حسن روحانی به خوزستان به دلیل آنچه که "تقلید از حرکت‌های احمدی نژاد" نامیده شد مورد انتقاد شدید محافل سیاسی و رسانه‌های ایرانی قرار گرفت. انتشار تصاویری از دویدن مردم در پی خودروی حامل روحانی در کنار تعطیلی مدارس، ادارات و سایر ارگان‌ها دلیل این انتقادها بود. دومین سفر استانی حسن روحانی به مقصد هرمزگان نیز بدون هیچ تفاوتی با سفر اول برگزار شد.


http://mj5.persianfun.info/img/93/5/Rohani-Government/14.jpg

دیگر قرار است واحد مسکونی جدیدی در قالب مسکن مهر ساخته نشود، اما به گفته حسن روحانی طبق محاسبات بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و وزارت مسکن، حدود ۴۰ درصد از تورم مربوط به نحوه اجرای طرح‌های مسکن مهر است.


http://mj5.persianfun.info/img/93/5/Rohani-Government/15.jpg

داستان خانه‌ی سینمای ایران پس از ۲۰ ماه کش و قوس به سرانجامی خوش برای هنرمندان ایرانی رسید. همزمان با روز ملی سینمای ایران با دستور علی جنتی، وزیر ارشاد حسن روحانی این نهاد صنفی بازگشایی شد.

 


 


http://mj5.persianfun.info/img/93/5/Rohani-Government/16.jpg

در حالی که شبکه اجتماعی فیس بوک میزبان اعضای دولت روحانی است، این شبکه همچنان در ایران فیلتر است. از سوی دیگر جدال میان دولت و قوه قضائیه بر سر فیلتر کردن اپلیکیشن پیام‌رسانی "واتس‌اپ" ادامه یافت. سخنگوی قوه قضائیه خودداری وزارت ارتباطات از فیلتر کردن واتس‌اپ به دستور رئیس‌جمهور را اقدامی غیرقانونی خواند.


http://mj5.persianfun.info/img/93/5/Rohani-Government/17.jpg

مطابق گزارش مرکز آمار ایران میزان تورم نقطه به نقطه که خرداد ۹۲ به بیش از ۴۱ درصد افزایش یافته بود، در ماه‌های بعد روندی معکوس به خود گرفت و از تیرماه به شکل محسوسی رو به کاهش گذاشت و در ماه آذر به اندکی کمتر از ۲۹ درصد رسید. با این حال ایران همچنان از بیکاری و عدم رشد اقتصادی در رنج است.


http://mj5.persianfun.info/img/93/5/Rohani-Government/18.jpg

ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه و سانسور پخش مستقیم رویدادهای ورزشی از موضوعات آزار دهنده‌ای رقابت‌های والیبال لیگ جهانی و جام جهانی فوتبال برای ایرانیان بوده است. (عکس: زن ایرانی با تغییر لباس و کمک خانواده‌های برزیلی وارد استادیوم شد و به تماشای والیبال نشست)


http://mj5.persianfun.info/img/93/5/Rohani-Government/19.jpg

خوش‌بینی بازار نسبت به مذاکرات هسته‌ای، آزاد شدن بخشی از دارایی‌های بلوکه شده و کاهش تقاضا از مهمترین‌علت‌های ادامه روند نزولی بهای ارزهای خارجی عنوان می‌شود. روز یک‌شنبه (۱۵ تیر) بهای دلار به کمترین میزان در دو ماه و نیم گذشته رسید. طی سه هفته قیمت هر دلار آزاد از بیش از ۳۲۰۰ تومان به کمتر از ۳۱۰۰ تومان رسید. (عکس: جشمید بسم‌الله متهم به اختلال در بازار ارز در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد شد.)


http://mj5.persianfun.info/img/93/5/Rohani-Government/20.jpg

برای چهارمین بار از زمان شروع کار دولت حسن روحانی یک زن به فرمانداری یک شهرستان ایران منصوب شد. حکم انتصاب عزت کمال‌زاده عباسی در روز نهم اردیبهشت (۲۹ آوریل) به عنوان فرماندار شهرستان قشم از سوی وزیر کشور صادر شده است. (عکس: مرجان نازقلیچی، اولین فرماندار زن ترکمن در ایران)

 


 


http://mj5.persianfun.info/img/93/5/Rohani-Government/21.jpg

«این‌قدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد.» این جمله روحانی خشم محافلی را برانگیخت.


http://mj5.persianfun.info/img/93/5/Rohani-Government/22.jpg

با باقی ماندن برخی شکاف‌ها و اختلافات در مذاکرات سرنوشت‌ساز هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ و نزدیک شدن به مهلت از پیش تعیین شده (یک‌شنبه ۲۹ تیر) برای دست‌یابی به توافق نهایی٬ دو طرف روز جمعه (۲۷ تیر٬ ۱۷ ژوئن) توافق کردند که این گفت‌وگوها برای چهار ماه دیگر هم تمدید شود.


http://mj5.persianfun.info/img/93/5/Rohani-Government/23.jpg

حسن روحانی از وزارت‌خانه‌های اطلاعات و امور خارجه خواست کمیته‌ای برای تسهیل بازگشت ایرانیان مقیم خارج تشکیل دهند. منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: «نمی‌توان ایرانیان را به صرف امضای یک بیانیه و اظهارنظر سیاسی از رفت و آمد به کشورشان محروم کرد». سراج‌الدین میردامادی روزنامه‌نگار اصلاح طلب و چند نفر دیگر که به ایران بازگشتند، بازداشت شدند.


http://mj5.persianfun.info/img/93/5/Rohani-Government/24.jpg

محل سفارت سابق آمریکا در تهران مرکز تجمع کسانی شد که درباره مذاکرات اتمی ایران و توافقنامه ژنو، اظهار دلواپسی کردند. این گروه که بیشتر آنان اعضای جبهه پایداری و از طرفداران دولت احمدی‌نژاد و هواداران نامزدی جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری بودند، در نشست خود خواستار "به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی" و "بهره‌مندی کامل از تمام حقوق هسته‌ای" برای ایران شدند.


http://mj5.persianfun.info/img/93/5/Rohani-Government/25.jpg

با حذف بنزین پتروشیمی و توزیع سوخت استاندارد برای خودروها، هوای تهران از وضعیت خطرناک دور شده. یوسف رشیدی، رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست ایران به گفت که از ابتدای سال جاری تاکنون هوای تهران ۶ روز در شرایط پاک و بقیه روزها سالم بوده و روز ناسالمی گزارش نشده است.


http://mj5.persianfun.info/img/93/5/Rohani-Government/26.jpg

بر دامنه بحران خزنده زیست محیطی همچنان افزوده شد. کمبود آب، خشک شدن دریاچه ارومیه، کشتار حیات وحش، آتش سوزی در جنگل‌ها و زباله همچنان محیط زیست ایرانیان را تهدید می‌کند.